מסלולים

מסלול

גרעין אודי בחינוך הבלתי פורמלי

תכנית תלת שנתית להכשרת נוער מוביל למנהיגות מאחדת. במסגרת התכנית בני ובנות הנוער מכירים לעומק את גווניה השונים של החברה הישראלית, נפגשים עם אוכלוסיות מגוונות ומתנסים בהובלה של פרוייקטים במסגרתם עם מפגישים בין אלפי בני ובנות נער שונים דרך עשייה למען החברה.
תכנית גרעיני אודי הוקמה לזכרו של סגן אודי אלגרבלי ז"ל, שנפל בלבנון ב-1994. התכנית פועלת לאור שני ערכים שהובילו את אודי בחייו: האחדות והעשייה למען האחר. גרעיני אודי פועלים בכדי להסיר את המחיצות בין השבט הדתי החילוני והמסורתי, ולהתוודע האחד לאורחות חייו של האחר דרך עשייה משותפת כבר מגיל צעיר על מנת להעמיק את תחושת האחדות בחברה הישראלית, ולהצליח להגיע לטוב משותף. אנחנו כאן כדי להמשיך את דרכו.
האתגר- שוברים מחיצות בין חילוניים, דתיים ומסורתיים: שסעים רבים בחברה נובעים מהיעדר אינטראקציה בין אוכלוסיות כבר משלבים מוקדמים בחייהם. ילדים ובני נוער לא רק לומדים במסגרות מגזריות, אלא גם הולכים לתנועות נוער ומבצעים את כל פעולות היומיום עם בני המגזר שלהם. כך נוצר מצב שבשלב קריטי לעיצוב החיים מוכנסים צעירים למסגרות שאינן מאפשרות מפגש בין האוכלוסיות השונות.
גרעיני אודי הינם חבורות משימה של בני נוער דתיים, חילונים ומסורתיים (מתנועות הנוער ובתי הספר השונים) הגרים באותה השכונה ופועלים יחד כמנוע חברתי ליצירת חיבורים בין אוכלוסיות. הגרעינים נפגשים אחת לשבוע, ומשלבים עשייה למען הקהילה והובלת פרויקטים המייצרים חיבורים משמעותיים בין דתיים, חילוניים ומסורתיים. ארגון גרעיני אודי הינו הארגון היחיד שבלב התפיסה שלו נמצא המפגש הבלתי אמצעי והרציף בין דתיים חילונים ומסרותיים, וזוהי המטרה לשמה פועלים חברי הקבוצה. הגרעינים הקיימים מחוללים שינוי של ממש בקהילה בה הם פועלים. הפיכת גרעיני אודי לארגון ארצי תשנה את פני החברה.

האימפקט החברתי – מעגלי ההשפעה:

1. חברי הגרעינים

בני נוער דתיים, חילונים ומסורתיים מתנועות הנוער ובתי הספר השונים הנפגשים אחת לשבוע (3 שעות) ופועלים יחד למען האחר. בסקר שנערך עם 120 בוגרי הגרעינים, 85% מהמשיבים העידו כי המעורבות בקבוצה תרמה רבות לפתיחותם לאנשים שונים מהם, שינתה את תפיסת עולמם ואפשרה להם לעבוד ולפעול עם גווניה השונים של החברה הישראלית בהמשך חייהם.

2. כלל בני הנוער בשכונה

חברי הגרעינים מהווים סוכני שינוי וקבוצת מנהיגות חברתית. הגרעינים מובילים לאורך השנה אירועים במטרה להפגיש בין בני נוער דתיים וחילונים מהשכונה בצורה רחבה. במהלך חג חנוכה מתקיים "מסע האחדות" בו צועדים יחד אלפי חברי תנועות וארגוני הנוער השונים בשכונה במהלכו המשתתפים נחשפים האחד לאורך חייו של השני. כהמשך למסע זה, במהלך השנה מוביל הגרעין באמצעות קשר ישיר עם מובילי התנועות, עשייה משותפת בה לוקחים חלק בני נוער מהתנועות השונות – חוויות מפתח של עשייה משמעותית של אוכלוסיות מגוונות יחדיו.

מסלול

פעילות בחינוך הפורמלי בכיתות ט'

לאחר שנים של העמקת הידע במסגרת הבלתי פורמלית, בשנת 2023 החלו לפעול במסגרת בתי הספר תכנית בה נחשפים בני ובנות הנוער לחברה הישראלית מתוך למידה ומפגש. התכנית כוללת חמישה מפגשים במסגרתם המשתתפים והמשתתפיות לומדים ומקיימים שיח על סטיגמות בחברה ויצאים להתנדבות משותפת עם משתתפים מבתי ספר אחרים בכדי להיפגש עם אלו שאינם חלק מהמעגל המקיף אותם בחיי היום יום.
מזה 18 שנה פועלת תכנית גרעיני אודי במטרה לייצר חיבורים בין דתיים וחילוניים. בשנים אלו הפגישה התכנית אלפי בני נוער דתיים וחילוניים בכל רחבי העיר לעשייה משמעותית ותהליכי עומק בפעילות בלתי פורמאלית. בשנה האחרונה התחילה התכנית לפעול במסגרת החינוך הפורמלי במודל ייחודי ופורץ דרך המשלב מפגש בלתיאמצעי עם אוכלוסיות ממגזרים שונים, התנדבות מעשית ותהליך עומק לבניית זהות אישית סובלנית ומכילה יותר.

מטרות:

1. התלמיד ייחשף לזרמים שונים בחברה הישראלית בצורה בלתי אמצעית ועמוקה.
2. התלמיד יפתח סובלנות ויכולת לשיח עם תלמידים בעלי דעות שונות ומגוונות.
3. התלמיד יפעל לקידום הטוב המשותף בחברה הישראלית באמצעות פעולה התנדבותית משותפת.

עקרונות מובילים בפיתוח התכנים:

1. תכנים מותאמי גיל ואוכלוסיה חילונים/דתיים .
2. יישום מתודות מעולם החינוך הבלתי פורמלי.
3. שילוב תכנים מהאקטואליה הישראלית סביב השונויות הקיימות בין מגזרים בישראל.
4. אקטיביות של החניכים במהלך העברת התוכן.

עקרונות מובילים בפיתוח התכנים:

סילבוס:
1. הכרות עם קבוצות ההשתייכות בחברה הישראלית דרך מפגש עם סטיגמות בישראל.
2. אני וקבוצת ההזדהות שלי – בין זהות אישית לזהות קבוצתית.
3. האפור בין השחור ללבן – מקיטלוג לסקרנות.
4. התנדבות משותפת.
5. אני והאחר – עיבוד קבוצתי לתהליך.

*בסוף שנת הפעילות, בשיתוף בית הספר, ייבחרו בין 10-15 בני ובנות נוער מכל בית ספר שיישתלבו בקבוצת מנהיגות שפועלת בקרבת בית הספר ותייצר חיבורים רציפים של בית הספר לעשייה אותה יוביל הגרעין בשכונה.

מסלול

מעורבות חברתית בכיתה י'

בכיתה י' יכולים בני ובנות הנוער להצטרף לראשונה למסגרת הפעילות של גרעיני אודי. בשנה זו הם עוברים תכנים שמייצרים הבנה אודות מורכבותה של החברה הישראלית, ולוקחים חלק בהובלת עשייה למען האחר והחלש בחברה, שעות אלו מוכרות גם כשעות "מעורבות חברתית" אותן צריכים לבצע כל תלמיד ותלמידה בבתי הספר בארץ.

מטרות:

1. החניך ייחשף לזרמים שונים בחברה הישראלית בצורה בלתי אמצעית ועמוקה.
2. החניך יפתח סובלנות ויכולת לשיח עם בני ובנות נוער בעלי דעות שונות ומגוונות.
3. החניך יפעל לקידום הטוב המשותף בחברה הישראלית באמצעות פעולה התנדבותית משותפת.
4. החניך יירכש כלים להובלת מיזמים חברתיים.

הסבר על דרך הפעלת התוכנית:

גיבוש קבוצה של בני נוער בכיתות י' עד י"ב, עיסוק בסוגיות בחברה הישראלית ויציאה לפעולה אל מול אתגרים הקיימים בעיר ובשכונה. שעות הכשרה – סה"כ 44 שעות הכשרה בהן יעברו בני הנוער תכנים של גיבוש קבוצה, הכרות עם אתגרים בקהילה ויקבלו כלים להובלת מיזמים ועשייה למען הקהילה.

סה"כ שעות פעילות התלמיד במסגרת התוכנית:

  כיתות י׳ כיתות י״א כיתות י״ב
הכשרה עיונית 44 30 20
שעות התנסות אישיות 60 20 20
שעות התנסות קבוצתיות 20 20 20

סה"כ שעות פעילות התלמיד במסגרת התוכנית :מפגש שבועי של 2 שעות בכל שבוע וקיום 22 מפגשים בשנה, ריכוז של שעות נוספות סביב פרויקטים התנדבותיים. שעות התנדבות – הפעלת ימי פעילות לילדים הנתמכים על ידי לשכת הרווחה, חונכות אישית שבועית – סה"כ 60 שעות. שיפוץ בתי קשישים לפני פסח – 20 שעות. בשנה – סה"כ 124 שעות בכיתה י', 70 ב-י"א ו-60 ב-י"ב.

נושאים מרכזיים בהכשרת התלמידים להתנסות:

הכרות עם החברה הישראלית בכלל והחברה בה הם חיים בפרט, כלים ליזמות חברתית – מהכרות עם בעיה ועד הוצאת פרויקט, מפגשים עם עובדות סוציאליות המתמחות בגיל השלישי ומשפחה כהכנה להתנדבויות, מפגש עם בני ובנות נוער מרקעים שונים.